A propos reaksjonene på Dagsrevyens røde løper for
nyazistene: NRK har etablert et åpent debattforum [1]
http://www.nrk.no/cgi-bin/debatt/ikonboard.cgi
Men NRK holder dette debattforumet godt skjult. Det skulle vært tydelig
markedsført og lenket fra NRKs hovedside, og da ikke primært som et generelt
debattforum, men som en invitasjon til seere og lyttere om å gi
tilbakemelding om NRKs programmer (det er delvis det allerede nå). Videre
bør Dagsrvyen få en egen seksjon på denne debattsida, noe den ikke har i
dag. Og til slutt bør NRK gjøre det klart at institusjonen forplikter seg
til å svare på spørsmål som kommer opp på disse debattsidene, dvs. å delta
på like fot med publikum.
Trond
*******************************************
[1]
Dette er interessant som en start på noe som jeg har foreslått flere ganger,
første gang i en Dagblad-kronikk i 1998,
http://www.dagbladet.no/kultur/1998/10/04/133034.html
og seinest i KK den 15/2-01, gjengitt her:
FORBRUKERMAKT VIA INTERNETT!
Av TROND ANDRESEN <trond.andresen@itk.ntnu.no>
De siste par åra er medienes dekning av Internett blitt et eneste samstemmig
skrål om nettet som instrument for enda mer reklame og konsum. Man har
nesten helt sluttet å snakke om Nettets demokratiske potensial, slik man
gjorde på det tidlige 90-tall. Men de demokratiserende muligheter ved nettet
er der like fullt. Her kommer et forslag som koster minimalt, og som i
betydelig grad kan styrke publikums posisjon i forhold til konsernene.
Du har vel noen ganger forsøkt å klage til et større firma? Etter å ha
tastet ørten valg på telefonen og sittet i et kvarter og lyttet på
“heis-musikk”, får du kanskje til slutt tale med et levende menneske. Men
den ansatte som tar imot kundereaksjoner, vil ikke ha noen særlig grunn til
å ta deg spesielt alvorlig: Samtalen mellom deg og firmaets representant
forblir en privat affære mellom dere to. Og uansett eventuell velvilje,
stemmen på telefonen er langt fra maktas tinder i det aktuelle selskap.
Men når sola skinner på trollet, sprekker det. Derfor er løsninga å gjøre
klager og kritikk tilgjengelig for alle som måtte være interesserte -- noe
som kan realiseres enkelt og billig via nettet. Vi kan tenke oss følgende
ordning: Forbrukerrådet driver et nettsted for all slik aktivitet.
Bedriftene er ved lov eller forskrift pålagt å ha en tydelig plassert
henvisning til dette nettstedet på sin egen hovedside. Klikker man der,
kommer man dit hvor kritikk og debatt om firmaet legges ut for
offentligheten. Bedriften skal ikke ha rett til å sensurere. Og på dette
nettstedet vil firmaet være nødt til å svare på spørsmål, fordi ubesvarte
henvendelser vil være dårlig reklame når alle kan observere at svar uteblir.
Firmaet må delta i debatten på like vilkår med forbrukerne. Alle innlegg
legges ut i kronologisk rekkefølge, og tidligere innlegg arkiveres med et
søkesystem, slik at hvem som helst kan grave fram tidligere klager og
forslag, og løfter fra firmaet -- og påpeke det hvis ting ikke er forbedret.
Videre vil publikum gjennom slike klage-og-debatt-arenaer oppdage at de ikke
er aleine. De vil umiddelbart kunne kontakte andre forbrukere som ytret seg,
via deres avsender-e-post-adresse. Derfor vil man gjennom dette få et
kraftig virkemiddel for effektiv organisering av aksjoner for å presse en
bedrift, f.eks. når det gjelder dens miljøpraksis, eller for den saks skyld
dens idiotiske TV-reklamer. Det vil også gjøre inntrykk når det oppstår
diskusjon kunder imellom hvor de sammenligner firmaets produkter og
(dårlige) service, med konkurrentenes.
Betydningen av et slikt tiltak må ikke undervurderes. I dag bruker
selskapene milliarder på å bygge opp og vedlikeholde sitt «image». De
forutsetter at de skal ha mest mulig kontroll med hvordan de framstår i
massemediene, via TV-reklame, helsides annonser -- og ikke minst PR-firmaer
som engasjeres for å påvirke medie-omtale av firmaet. En reform hvor
publikum gis anledning til å si sin mening om ethvert selskap, usensurert og
i full offentlighet, og tydelig lenket fra selskapets eget nettsted slik at
man når mange andre mennesker, er en potensiell torpedo under den
glansbildeaktige «profilering» som selskapene driver med -- en type
monopolistisk propaganda som går det byråkratiske diktatur Nord-Korea en høy
gang i manglende troverdighet og som irritasjonsmoment for folk flest.
Sjølsagt vil ikke debatten på slike nettsteder nå på langt nær så mange som
den betalte markedsføringen gjør. Men den har uendelig mye større
troverdighet, og vil dermed vekke interesse hos flere og flere som aktivt
vil oppsøke den. Dermed tilbyr Internett samfunnet en mulighet til betydelig
demokratisk forskyving av maktbalansen mellom publikum og storselskapene.
Teknologien er her allerede. Det står "bare" på den politiske viljen.....
This archive was generated by hypermail 2b29 : Mon Mar 26 2001 - 10:22:30 MET DST