Jeg tenkte nøye igjennom det jeg skreiv i KK om å kunne bruke
underskriftslistene i andre mulige kampanjer i framtida. Både m.h.p.
datatilsynet og m.h.p. mulig misbruk til kommersielle
formål.
Jeg skreiv det likevel (faktisk med den baktanke at det ville komme
slike protester som nå har kommet - og dermed en viktig debatt), og
jeg har ikke skifta mening.
Skullerud/Onsoien er i denne saka ganske enkelt (politisk) uenig med
meg i et valg som må gjøres mellom to hensyn:
-Hensynet til at enkeltpersoner ikke nå og da skal risikere å få en
uønsket e-post (fra aksjoner de er uenige i, eller fra firmaer)
og
-Hensynet til rask og kraftig oppslutning om solidaritetskampanjer,
og å få bygget opp opposisjonelle Internett-nettverk fort.
I valget mellom disse to prioriteringene er det siste viktigere for meg
enn det første.
Forøvrig så skal man ikke ha illusjoner om at man i det hele tatt kan
sikre seg mot misbruk av underskriftsaksjoner på Web. Jeg er hellig
overbevist om at slike underskriftslister kopieres/vil bli kopiert av
Overvåkinga, markedsføringsbyråer, enhver som mener kanskje å kunne
bruke dette til sine suspekte formål i framtida. Og det vil være
umulig å stoppe, uansett hva datatilsynet måtte forsøke.
Hvis de som er aktivister for en spesifikk sak skal pålegge seg sjøl
å aldri benytte navnelister de har fra tidligere Internett-kampanjer,
vil de overlate arenaen til POT m.fl. og de kommersielle *aleine*.
Aktivistenes arbeid vil bli vingeklippet, mens enkeltpersoner *likevel*
vil motta en en del uvedkommende dritt i sin e-post-kasse, samtidig som
de også vil være registrert av diverse "storebrødre" uansett.
De som ikke tåler å få uvedkommende e-post i ny og ne, bør ganske
enkelt avstå totalt fra å skrive under på Web på noe som helst.
De bør dessuten ikke abonnere på *noen* distribusjonslister, fordi
hvem som helst kan hente ut den komplette liste over
abonnent-e-post-adresser ved å sende en WHO-kommando til
liste-serveren.
Tilsvarende bør de avstå fra å delta i alle debatter på Web, fordi
e-post-adressen deres framgår, kan kopieres av hvem som helst og
adderes til ei eller anna liste for markedsføringsformal.
mvh
Trond Andresen