>Sjøl om Melberg sier noen sannhetens ord om intriger,
>klikkdannelse og rivalisering blant akademikere generelt (utmerket så
>langt), så har han ingen særskilt kritisk analyse av miljøet innen
>sitt EGET fagfelt, litteratur.
>
>Mine poenger, framført mange ganger her på KK-forum, dreier seg om
>litt.viternes manglende innsikt i sin egen ensidige tendens til
>
>(a) å betrakte verden bare som en samling "tekster" om verden,
>
>(b) å se på samfunnet og materielle rammebetingelser som sekundære
>i forhold til de enkelte menneskers psykologiske trekk, slik disse
>skildres i skjønnlitteraturen.
>
>(c) å se på studier av ideene til bestemte guruer innen
>litteratur/filosofi som viktigere enn en analyse av den faktiske
>virkeligheten som omgir oss, og handling for å forandre den. Et
>eksempel på dette er at man blir så fascinert av Derrida sitt fikse
>bilde av "Marx som spøkelse" (dvs. dobbeltheten ved spøkelset ved at
>du ikke blir kvitt det, samtidig som det har begrenset betydning for
>virkeligheten). Dette tolkes slik at Marx gir oss et håp om en bedre
>verden fordi hans kapitalisme-kritikk er riktig, men vi kan ikke bruke
>Marx til aktiv handling for å skape et sosialistisk samfunn. M.a.o.
>så blir man som lit.vit.'er så forelska i Derridas fikse tankespinn,
>at man gir på båten en konkret undersøkelse av hvorfor sosialismen
>ikke har lykkes til nå, og hva som evt. kan gjøres for at den skal
>lykkes i seinere forsøk. Det avvises i utgangspunktet, for Derrida har
>allerede levert kartet, og det er så uendelig mye mer fascinerende
<(som "tekst") enn det kjedelige terrenget (virkeligheten).
>
>Denne kritikk av det akademiske miljø innen litteraturvitenskap er en
>kritikk av samme type som kan rettes mot generaler som har en tendens
>til å tro at militære tiltak som skaper "ro", løser sosiale og
<politiske problemer,
>
>eller mot ingeniører i USA som tror at løsningen på den illegale
>immigrasjonen fra Meøico er bedre elektroniske dingser for å overvåke
>grenseområdet,
>
>eller mot psykiatere som tror at psykofarmaka er løsningen for
>mennesker med problemer (jfr. Juklerød-saken).
>
>En hver akademisk særgruppe bør ha en kritisk sjølinnsikt om dens
>spontane tendens til å tro at deres egne redskaper, guruer og
>kjepphester er viktigere og mer almengyldige enn de egentlig er, og
>akkurat den sjølinnsikten har jeg ikke sporet fnugget av til nå hos
>lit.viterne. Tvert i mot.
>
>Melberg sitt innlegg handler heller ikke om dette, men om visse
>usympatiske trekk (som jeg er enige i) ved akademiske miljøer sånn
>GENERELT.
>> Kan du ikke snart slutte å
>> gafse etter disse litteraturviterne da, Andresen? De kritiserer jo snart
>> seg selv sønder og sammen, Hverven gir deg rett her og medhold der, mens du
<> er like gafsete i hvert bidige innlegg. Prøv Ali kaffe, Andresen - kurerer
>> gafs!
>Dette er bare latterligjøring, dvs. en av de velkjente
>hersketeknikkene. For meg er dette en seriøs diskusjon, og jeg gidder
>derfor ikke flåse tilbake.
Huff da. Jeg legger bort den flåsete tonen og går over til sjangeren
referat, som forhåpentligvis er sober nok for Andresen. Andresen starter
med å fastholde sin kritikk av litteraturviterne. Han utdyper den ved å si
at deres litteraturvitenskapelige praksis kollektivt er å sammenligne med
miliære forsøk på å fremme ro og orden, med amerikanske myndigheters
elektroniske overvåking av immigranter fra Meøico, og med psykiatere som
kjører psykofarmaka i Juklerød. Han går så over til å beskylde meg for å
bruke utilbørlige hersketeknikker i diskusjonen. Han minner meg til slutt
om at dette er en "seriøs diskusjon". Med det er referatet slutt, og jeg
trekker meg tilbake fra debatten for å grunne (på beste tekstteoretiske
vis) over hva man etter dette skal legge i begrepet "seriøs diskusjon".
Espen
øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø
Espen Ytreberg
Dept. of Media and Communication, University of Oslo
P. O. Boø 1093 Blindern, 0317 Oslo
phone: (47) 22 85 04 21
faø: (47) 22 85 04 01
e-mail: espen.ytreberg@media.uio.no
URL (WWW): http://www.media.uio.no/ansatte/espen.ytreberg/
øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø