Glimrende Jerusalem-kommentar

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: Fri Oct 06 2000 - 14:10:29 MET DST

  • Next message: Karsten Johansen: "De gode fiender (Re: blant de troende)"

    Glimrende Jerusalem-kommentar på
    http://www.dagbladet.no/kultur/2000/10/06/222128.html

    Trond Andresen

    ******************

    >Den israelske strategien
    >
    >«Når området nå koker over, blir det presserende å minne om det ujevne
    >maktforholdet og om israelernes 30-årige historie som okkupanter av
    >Øst-Jerusalem.»
    >
    >Av RANNFRID I. THELLE Fredag 6. oktober 2000
    >
    >
    >Etter toppmøtet i Camp David ble de palestinske forhandlerne tillagt mye av
    >ansvaret for at man ikke kom fram til en løsning på de vanskelige
    >spørsmålene om Jerusalems status og de palestinske flyktningene. På bakgrunn
    >av slike framstillinger, og når området nå igjen koker over, blir det
    >presserende å minne om det ujevne maktforholdet mellom Israel og
    >palestinerne, og om israelernes 30-årige historie som okkupanter av
    >Øst-Jerusalem.
    >
    >Det er 33 år siden Israel angrep Jordan og okkuperte Øst-Jerusalem, og 20 år
    >siden Israel ensidig annekterte byen. Denne «frigjøringen» av Jerusalem
    >hadde enorm betydning for den israelske stat og feires hvert år. Siden 1967
    >har også myndighetene ført en langsiktig og bevisst politikk, i strid med
    >internasjonal rett, for å virkeliggjøre forestillingen om Jerusalem som en
    >jødisk by.
    >
    >Da Oslo-avtalen ble underskrevet, ble man enige om å utsette de vanskelige
    >spørsmålene til slutt, under forutsetning av at ingen av partene skulle
    >endre status quo fra 1993. Dette har ikke vært tilfelle. I skyggen av
    >forhandlingene, og resultatene som er oppnådd siden 13. september 1993, har
    >den israelske stat og Jerusalem kommune fortsatt sin langsiktige strategi
    >for å få hevd på Øst-Jerusalem, med Gamlebyen. Ekspropriering av palestinsk
    >eiendom, frarøvelse av identitetskort for palestinske jerusalemborgere,
    >ødeleggelsen av palestinske bolighus, settlementbygging, overtakelse av
    >palestinske bolighus og veiutbygging har skjedd i et stadig raskere tempo.
    >
    >Verdenssamfunnet er klar over dette og protester har forekommet; særlig har
    >settlementet på Jebel Abu Ghneim, eller Har Homa, skapt internasjonalt
    >engasjement. Likevel er mønsteret at disse avtalebruddene bare unntaksvis er
    >kommet på dagsordenen, fordi man har vært redd for at det ville skade
    >fredsprosessen. Også norske myndigheter, som skulle ha sett det i sin
    >interesse å overvåke Oslo-prosessen og sørge for at den ble etterlevd, har
    >vært mest opptatt av å verne fredsprosessen. Nettopp derfor har israelsk
    >jerusalempolitikk kunnet fortsette ufortrødent, samtidig som israelske
    >myndigheter har slått kraftig ned på palestinske forsøk på å «etablere seg»
    >politisk i Øst-Jerusalem.
    >
    >De ensidige israelske handlingene har satt Israel i en mye sterkere posisjon
    >enn palestinerne, før forhandlingene om Jerusalem kom i gang. Siden 1967 har
    >den israelske stat og Jerusalem kommune ført en langsiktig
    >judaiseringspolitikk som har hatt som mål å hindre at byen i framtida skulle
    >kunne deles med andre. To hovedstrategier har vært rettet mot geografisk
    >integritet og demografisk overlegenhet. Målet har vært at byen skulle «henge
    >sammen» med jødiske områder, og at den jødiske befolkning skulle være i
    >flertall.
    >
    >I dag bruker palestinske jerusalemitter under 24% av Øst-Jerusalem. Områder
    >som står til deres rådighet for boligbygging er helt utbygd og nye lisenser
    >gis sjelden eller aldri, noe som fører til ulovlig boligbygging, som er
    >utsatt for tvangsriving. Gjennom en politikk hvor områder ble definert i
    >ulike soner: offentlig, «grønne» områder, veier og infrastruktur, og hvor
    >byplaner for palestinske bydeler er blitt trenert over tiår, er palestinsk
    >byutvikling helt stoppet opp.
    >
    >Samtidig har byggingen av «nye bydeler» (settlements) beslaglagt nær
    >halvparten av Øst-Jerusalem. Settlementbyggingen i Øst-Jerusalem og på
    >Vestbredden nær Jerusalems kommunegrenser har foregått etter en bevisst
    >strategi over 30 år, hvor målet har vært å bryte opp Øst-Jerusalem, lukke
    >inne palestinske utbygde områder, og isolere palestinsk bebyggelse i
    >Jerusalem fra Vestbredden. En ring av settlements isolerer nå det
    >palestinske Øst-Jerusalem fra Vestbredden og en ytre ring rundt
    >Stor-Jerusalem deler de facto Vestbredden mellom nord og sør. Store
    >settlements på Vestbredden, som Maale Adummim og Givat Zeev er innlemmet i
    >et «Metropolitan Jerusalem» og er blitt knyttet sammen med veinettet i
    >Israel ved hjelp av tunneler, broer og «bypass-roads». Geografisk integritet
    >for et jødisk Jerusalem er oppnådd, og forsegler tilsynelatende den jødiske
    >stats krav på byen for all framtid.
    >
    >Demografisk overlegenhet i Øst-Jerusalem er også oppnådd, og søkes stadig
    >opprettholdt. Det gis økonomiske fordeler for israelere som vil bosette seg
    >i de «nye bydelene», settlementene, og det oppmuntres til jødisk immigrasjon
    >til Jerusalem. Det motsatte skjer for palestinske jerusalemitter:
    >Byutvikling og infrastruktur i palestinske boligområder hemmes, og brudd på
    >borettigheter og alminnelig trakassering forekommer stadig. Resultatet er en
    >demografisk reversering i Øst-Jerusalem og en reell utvandring av
    >palestinere. Et flertall av jødiske innbyggere i Øst-Jerusalem er et uhyre
    >viktig politisk middel for å få hevd på en «udelt» by.
    >
    >Israelsk Jerusalem-politikk siden 1967 har ikke vært styrt av
    >byutviklingshensyn, men av en nasjonal politisk agenda. Bruddene på
    >palestinske borgeres rettigheter, og bruddene på premissene for
    >Oslo-prosessens forhandlinger har blitt søkt legitimert på forskjellige
    >måter. Jødisk hevd på Jerusalem blir begrunnet ved å understreke jødiske
    >religiøse rettigheter. Israelsk suverenitet legitimeres ved å vise til at
    >Jerusalem ble dårlig behandlet under «fremmede makter». Israelsk herredømme
    >søkes også legitimert indirekte ved stadig å understreke at Israel er et
    >demokrati, som er bedre skikket og dermed har rett.
    >
    >Denne legitimeringspolitikken ser vi gode eksempler på også i kommentarer og
    >analyser som kom etter Camp David-forhandlingene. Forklaringene på hvorfor
    >det gikk galt har gått på at Arafat ikke var fleksibel nok og ikke kunne «gi
    >noe». Barak, derimot, var modig og gikk så langt at hans politiske liv står
    >i fare. Det er riktig at Barak har risikert mye politisk, men dette må også
    >ses i lys av den parlamentariske situasjon i Israel, hvor han er avhengig av
    >støtte fra nasjonalistiske og religiøst ytterliggående grupperinger, i
    >tillegg til kravet om en folkeavstemning. Spørsmålet er bare hva Arafat kan
    >gi når han ikke har noe. Israel har i utgangspunktet hele Øst-Jerusalem, på
    >grunn av en ulovlig okkupasjon, og den israelske posisjon har vært at de
    >ikke kan oppgi noe. Palestinernes posisjon er at de har rett til full
    >kontroll over hele Øst-Jerusalem, inkludert Gamlebyen, og byen skal ha
    >status som hovedstad i en suveren palestinsk stat. Denne posisjonen er
    >hjemlet i FN-resolusjoner og i internasjonal rett. Det er ikke vanskelig å
    >se at partene «står langt fra hverandre».
    >
    >Baraks utspill i sommer gikk ut på at Israel er villig til å gi palestinerne
    >overhøyhet i de usentrale palestinske bydelene og deler av Gamlebyen, men
    >krevde israelsk kontroll over de ulovlige settlementene, det armenske og
    >jødiske kvarteret av Gamlebyen og Haram al-Sharif. Dette sa Arafat nei til.
    >Hvordan kan dette framstilles som at det er Arafat som er vanskelig? Det er
    >mulig på grunn av den massive PR-kampanjen som israelske ideologer har ført
    >i årevis for å sikre den israelske befolkningens og verdenssamfunnets aksept
    >for okkupasjonen av Øst-Jerusalem, ved å vise til religiøse rettigheter og
    >forestillingen om Jerusalem som en «evig» hovedstad og en udelt jødisk by.
    >
    >Når norske myndigheter i kjølvann av de «mislykkede» Camp
    >David-forhandlingene inntar en passiv «vent og se» holdning er dette med på
    >å fortsatt fortie det utrolige skjeve forholdet mellom partene i
    >sluttstatusforhandlingene. Norge har lenge nok inntatt rollen som
    >tilbaketrukken mekler: «Vi har lagt til rette for en tillitsfull dialog og
    >nå er det opp til partene å komme fram til enighet.» Norske myndigheter
    >kunne ha påpekt israelske overgrep og brudd på internasjonal lov i
    >Jerusalem, istedenfor å følge den USA-styrte konsensus om at Arafat var
    >vanskelig og Barak var veldedig. Etter «Oslo» har Norge nå en enestående
    >sjanse til å fri seg fra Oslo-prosessens åk og begynne å forsvare
    >palestinernes rettigheter i tråd med FN-vedtak og internasjonal rett.



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Fri Oct 06 2000 - 14:11:18 MET DST