Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Thu Aug 24 2000 - 22:11:24 MET DST


Litt mer om det interessante Haukelibaneprosjektet.
(Som, litt nærsynt herfra, også inneholder tiltak som gir anslag ned
i ca. EN time mellom Grenland - Oslo, mot elendige ca. TRE i dag!)

Trond Andresen skrev:
>Her kan man virkelig snakke om å "bygge landet" i ordets beste og
>moderne forstand.

Men: "Lyntog er luftslott" fastholder ECON-ekspert i dagens TA:
BN

- Lyntog er luftslott
http://www.telemarksavisa.no/0/14/99/2.html

– Rapporten fra tyske DE-Consult om Haukelibanen tyder ikke på at jernbaneprosjektet er blitt noe mindre luftslott. Planene er fullstendig urealistiske, hevder Eirik Wærness ved ECON Senter for økonomisk analyse.

LARS ARNTZEN

   Wærness fikk tilgang på den tyske konsulentrapporten i går, men han ble ikke nevneverdig imponert over innholdet. Han har ingen tro på at banene noen gang kommer til å bli bygget, og slakter planene om et høyhastighetstog fra Bergen til Oslo over Haukeli.
– TVILER STERKT
– Jeg har såpass stor tiltro til bevilgende myndigheter at jeg tviler sterkt på at Haukelibanen realiseres. Det er grunn til å minne om det går vei mellom Bergen og Oslo langs den planlagte jernbanetraseen. Dessuten går det fly fra Bergen, Haugesund og Stavanger til Oslo. Dessuten har vi jo allerede en jernbane fra Bergen til Oslo. Denne jernbanen har vi ikke bruk for, sier Wærness.
Han angriper både prognosene i rapporten og hva rapporten faktisk omtaler. I prognosene forutsetter Sørnorske Høgfartsbanar, som står bak jernbaneprosjektet, en enorm passasjerovergang fra flyene til toget.
– De forutsetter at en stor andel reisende mellom Vestlandet og Oslo dropper flyet. For reisende fra Stavanger betyr det at de skal ta båten over Boknafjorden og sette seg på toget på Kårstø til Oslo.



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:15 MET DST