Jeg har prøvd å se om det gjelder for transportsektoren, og kan vanskelig se
det er rett.
Dette kan opplagt være riktig for mye intellektuelt arbeid, (og de fleste
som spår er jo sjølsagt intellektuelle), men jeg tror de undervurderer og
kanskje tar feil med hensyn til mye fysisk produksjon.
Fordi vi har kapitalisme, og kapitalen søker seg dit arbeidskrafta er
billigst til en hver tid.
Det kan belyses ved å knytte dette til en paralell av et spørsmål Øyvind
Eide reiste:
>Er det noen som har opplysninger om utskilling av arbeidsoppgaver til
>lavkostland ved hjelp av datanett? (dvs. "punchedamer i Korea" og
>"programmerere i India")
>F.eks.: Er det bra at vi kjøper informasjonsbaserte tjeneser og ikke bare
>råvarer, eller er det fælt at vi kjøper slike tjenester billig i Asia
>i stedet for å betale skikkelig lønn i Vest-Europa?
Paralellen er at arbeidsoppgaver i dag skilles ut til lavkostland UTEN hjelp
av datanett. Dette påvirker f.eks i stor grad transportsektoren. Jeg tror
denne utviklinga har klart aksellerert som følge av EUs indre marked, og
EØS, konkret ved at alle offentlige arbeid over en viss minimumskostnad skal
ut på anbud i hele området.
Noen eksempler: I mange år har vi kjørt stoffruller fra Norge til Portugal
og ferdigsydde plagg tilbake. De blir bl.a solgt til de oppsagte
konfeksjonsarbeiderne i Norge.
Vi kjører oljerør fra Italia til Norge hvor de blir sortert. Endel røyr blir
så kjørt tilbake til Italia hvor de blir bygd sammen til en modul. Denne
blir så frakta til Norge og montert sammen med andre moduler.
Det finnes flere eksempler.
I all hovedsak går disse eksemplene på pris, ikke kvalitet. Kapitalismen
fører til større transportbehov, med eller uten IT.
For at trailersjåførene skal få sin arbeidsplass hjemme ved hjelp av
IT-revolusjonen må vi kanskje få et slags bilspill hvor vi kan sitte nede i
kjelleren å fjernstyre bilene våre 9 timer hver dag?
Hilsen Geir Sundet
Sundets TruckStop
http://home.sn.no/~geirs1/