Nytt nummer i føljetongen:
NRK Telemark har snakka med Leder i Sørnorske Høgfartsbanar,
som mener Bratsbergbanen bør rustes opp før Eidangertunnelen.
"Vil satse på brattsbergbanen"
Publisert 07.12.2000 09:29
Leder i Sørnorske Høgfartsbanar,
Kjell Stundal, mener Grenland og
Telemark bør satse på en opprustning
av Bratsbergbanen framfor bygging
av en ny Eidangertunnel.
Stundal mener en opprustning på
Bratsbergbanen vil korte ned
reistetiden til Oslo med 30 til 45
minutter i løpet av ett til to år.
http://www3.nrk.no/distrikt/telemark/nyheter/533711.html
- Westermann: Mener Stundal at folk fra Porsgrunn/Skien skal
ta toget til Nordagutu og Sørlandsbanen til Oslo, istedet for
Vestfoldbanen rundt Farris?
Eidangertunnelen ligger inne i Nasjonal Transportplan, og
samferdselskomite-medlem Gunn Olsen og samferdselsminister
Terje Moe Gustavsen lover at tunnelen kommer:
"Lover at tunnelen blir bygget"
Han (TK: Moe Gustavsen) vil ikke forskuttere de politiske
beslutningene om sammenknytningen av Sørlands- og Vestfold-
banen. Men ett er klart: Uten Eidangertunnelen må Sørlands-
banen fortsatt gå som i dag, over Kongsberg og Bø.
Desperate
Samferdselsministeren synes utspillet fra NSB er greit nok
som en del av den politiske debatten. Det synet deler ikke
Olsen (TK: stortingsrep. DNA).
- Jeg synes det er uhørt, direkte utidig og ikke så lite
arrogant når nå NSB kommer med dette. De hadde Nasjonal
Transportplan til høring tidligere, og hadde sin anledning
til å gi sitt syn til kjenne da.
- Det utspillet de nå kommer med, er stikk i strid med
regjeringens politiske prioriteringer. Det NSB nå trenger er
tillit. Men dette skaker folk opp. At det kommer på toppen
av det ikke politisk klarerte utspillet om prisøkninger,
gjør ikke Olsens irritasjon mindre.
- NSB er nok på en måte i en desperat situasjon nå. Men de
løser ikke det ved å se bort fra langsiktige politiske
prioriteringer og bare ville satse på de strekningene der
trafikken for øyeblikket er størst.
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20001207&Kategori=NYHET&Lopenr=143711&Ref=AR&forside=1
Ellers ser det ut til at Jernbaneverket og departementet greier
å tenke langsiktig her. NSB ser ut til å vikle seg videre
inn i problemer, og vil ha kortsiktige løsninger for å bedre
inntjeninga, som f.eks. kun å satse på Tønsberg - Oslo som har
størst trafikkgrunnlag. Men for Grenland, deler av Midt-Telemark
og kanskje Søndre-Vestfold er dette et være eller ikke være for
jernbane i framtida.
Ja, Bjarne; dette er vel et argument for din ide om å sette NSB
under administrasjon...
-- Tom
http://www.unik.no/~tomkri/politikk/tog.html
-- # Tom Kristensen http://www.unik.no/~tomkri # ## - "Det er ikke «in» å være «trendy»", Kristen Nygaard ##
This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:31 MET