SV:_Unge_gutter_skyr_skjønnlitteratur

Sonja Tinnesand (sonjadt@online.no)
Thu, 29 Oct 1998 17:49:21 +0100

På tross av dårlig tid (Mikkelsen), kommersialiseringen (Eriksen) eller bøkenes innhold (Wyller) blir dette en slags forklaringsmodeller som fort kan bli (eller evnt. tolkes) moralistisk. I dag kom det en ny undersøkelse som viser noe om folks bruk av biblioteket http://www.ssb.no/www-open/ukens_statistikk/utg/9844/1.shtml
denne viser at veldig mange unge folk går på biblioteket 63%. Sammenligner vi medden forrige undersøkelsen tyder det på at de ikke låner eller lesr bøker der. Gjør de lekser? Er inntrykket mitt riktig at vi har mer puggeskole og hardere karakterjag i grunnskolen i dag, enn den gang jeg gikk på skolen på 70-tallet. Har ungene mer organisert fritid? Påvirker disse tinga ungdommens lesevaner?

Jeg tror at vi må holde fastmed detjeg sa i mitt forrige innlegg. Vi må sloss for at folk får rett til lesing. Formelen er lesingkunnskap=makt. Jeg tror at det finnes andre måter å stimulere til lesing på enn mere skole og mere "klassikere". Denne høsten har det starta en leseaksjon for unge. Noe av det viktigste som foregår under denne aksjonen er at ungdom møter forfattere, deltar i et skriveprosjekt og at dette kombineres med bruk av internetteknologien http://www.hordaland.folkebibl.no/les/ her er det de litterære formene fantasy og science fiction spm prøves ut. Om slike aksjoner vil gi noen varig effekt er jeg ikke så sikker på, men jeg er overbevist om at de som deltar vil bli mer nysjerrige på både lesing og skriving. Selv tror jeg mye av interessen for lesing vekkes gjennom nysjerrighet. Du har hørt noe du vil vite mer om, du vil vite hvordan det går til slutt o.s.v

Derfor må leselysten stimuleres ikke med "pisk" som i den tradisjonelle skolen men av nysgjerrighet og egeninteresse, som er er det klassiske folkeopplysningsidealet.

mvh
Svein Arne Tinnesand